L'ICS recupera la gestió de l'atenció continuada domiciliària a l'àrea de Barcelona després de 22 anys

Torna
Dilluns, 07 de novembre de 2016
  • Comín: “Aquesta és una més de les desprivatitzacions impulsades per Salut i suposa un canvi històric perquè apodera l’atenció primària”
El Conseller de Salut i David Elvira davant el CAP Manso amb les noves ambulàncies

El Conseller de Salut i David Elvira davant el CAP Manso amb les noves ambulàncies

L’Institut Català de la Salut (ICS) ha començat a gestionar, des del passat 2 de novembre, l’atenció continuada domiciliària a l’àrea de Barcelona, concretament, a Barcelona ciutat, Montcada i Reixac i al barri de la Mina de Sant Adrià de Besòs.
 
L’ICS rebrà 2,4 milions d’euros per aquest servei, la mateixa quantitat que fins ara rebia del Servei Català de la Salut (CatSalut) el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), amb la qual pagava l’empresa que fins ara el gestionava, SARDomus.
 
Aquesta partida es destinarà a l’equip tècnic i professional. El nou servei disposarà de 148 professionals (40 en plantilla estable de nova contractació i 108 professionals que voluntàriament faran guàrdies); suport tecnològic (14 tauletes); 12 vehicles i el corresponent equipament format per maletins medicalitzats, desfibril·ladors, aparells d’electrocardiograma i mòbils.
 
El nou model integra del tot l’atenció domiciliària amb els circuits de l’atenció primària i, consegüentment, millora la continuïtat assistencial i la seguretat del pacient, ja que el metge té accés a la seva història clínica i farmacològica en el moment de la visita, fet que suposa una clara millora respecte al model anterior.
 
A més, per al ciutadà no implica cap canvi a l’hora de demanar assistència, ja que ha de continuar trucant al 061 CatSalut Respon. Quan hi truqui, segons el seu estat de salut, aquest servei activarà un metge a domicili o una ambulància d’Emergències Mèdiques, si així es requereix. El metge que es desplaci podrà prescriure receptes que quedaran registrades a la història clínica compartida (HCCC) i a l’estació clínica d’atenció primària (ECAP), que és el programa d’història clínica informatitzada que comparteixen pràcticament tots els equips d’atenció primària de Barcelona. Paral·lelament, els metges de família de referència rebran alertes dels pacients visitats i en podran consultar les anotacions fetes pel metge d’atenció continuada. A més, aquest professional podrà programar una visita de seguiment amb el metge de capçalera del pacient.
 
El centre que coordinarà el nou servei a la ciutat de Barcelona estarà situat al CAP Manso. A més, hi haurà dos punts que centralitzaran la flota de vehicles i els professionals: el CUAP Manso i el CUAP Casernes. Amb aquest nou servei l’ICS serà el proveïdor principal de l’atenció continuada domiciliària a tot Catalunya, cosa que representa una millora en l’equitat territorial.
El nou servei oferirà atenció els dies laborables de les 19h a les 8h; i els caps de setmana i els festius, les 24 hores del dia.
 
El conseller de Salut, Antoni Comín, ha destacat que amb aquesta mesura es torna a reforçar el caràcter públic del sistema sanitari. “És una més de les desprivatitzacions de la gestió que s’està impulsant des del Departament de Salut, i esdevé un canvi històric perquè apodera la primària, millora la qualitat assistencial gràcies a la integració operativa i tecnològica i s’és més eficient”, ha emfatitzat Comín. Per la seva banda, el director del CatSalut, David Elvira, ha explicat que, des del passat dia 2, s’han atès 380 serveis a domicili, tot ressaltant que “la virtut d’aquest nou model d’atenció rau en l’assoliment de molta més transversalitat i d’un equip més coordinat”. Per últim, la Comissionada de Salut a l’Ajuntament de Barcelona, Gemma Tarafa, ha valorat molt positivament aquesta actuació, ja que, en aquest sentit, “Barcelona era una illa, una excepció dins de Catalunya, i ara integrem aquest servei a l’atenció primària”.